Οι "αλυσοδεμένοι" του μύθου του Πλάτωνα πρέπει να ανέβουν στο φως

5:33 μ.μ.nikos bakoulas

Το 1946 ο δόκτωρ Μπέντζαμιν Σποκ(2), Αμερικανός παιδίατρος και ψυχίατρος, υποστήριξε ότι γονείς και δάσκαλοι θα έπρεπε να «χαλαρώσουν» τους τρόπους διαπαιδαγώγησης των παιδιών και να μην τα καταπιέζουν. Και οι γονείς άλλο που δεν ήθελαν για να σηκώσουν τα χέρια.
Το βιβλίο του Μπ. Σποκ κυκλοφόρησε τότε σε 26 εκατομμύρια αντίτυπα. Το όνομά του έγινε συνώνυμο της πλήρους ελευθερίας του παιδιού και σύμβολο χαλαρότητας στον τομέα της διαπαιδαγώγησης. Και ξαφνικά το 1974 ο γιατρός Σποκ θα σημάνει άτακτη υποχώρηση: Αναγκάστηκε δημόσια να εξομολογηθεί ότι δεν κήρυξε τη χαλαρότητα παρά μόνο το λογικό μέσο δρόμο και ότι παρεξήγησαν και παραμόρφωσαν τις υποδείξεις και συμβουλές του.
Τότε η Αμερικάνικη Πολιτεία προχώρησε σε αναθεωρήσεις προγραμμάτων , μεθόδων, στάσεων και κυρίως προσπάθησε να επηρεάσει τους γονείς να αλλάξουν συμπεριφορά απέναντι στα παιδιά.
Στην Ελλάδα οι μαθητές πηγαίνουν στο σχολείο για λιγότερες από 160 ημέρες ανά έτος ,ενώ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση    σε   πολλά   τμήματα   η παρακολούθηση είναι προαιρετική. Στις 6/7/2016 διαβάζουμε ότι ο ΟΟΣΑ διαπιστώνει πολύ χαμηλή ικανότητα   πολλών   Ελλήνων μαθητών να κατανοήσουν ένα κείμενο ή  να   λύσουν μία εύκολη άσκηση.
Η κοινωνική φιλοσοφία και ιδεολογία της ήσσονος προσπάθειας υιοθετείται από ένα ποσοστό ελληνόπουλων και δασκάλων, χωρίς ίσως να αντιλαμβάνονται  το μέγεθος της τραγικής παγίδευσης που εν δυνάμει δημιουργείται στους παιδαγωγούμενους. Τα εύκολα θέματα, η λιγοστή προσπάθεια, η μη (διαρκής) συμμετοχή   κάποιων    μαθητών   στη μαθησιακή διαδικασία του σχολείου, η αποφυγή της συνδυαστικής σκέψης,    φρενάρουν επικίνδυνα την πρόοδό  τους   και   την  προοπτική   τους   στη  ζωή. Επίσης, η καθυστέρηση έναρξης συνειδητής αθλητικής δραστηριοποίησης μπορεί να  τους   οδηγήσει  σε αδράνεια και σε ευρύτερη αποθάρρυνση για το ξεπέρασμα δυσκολιών   και   για αυτοβελτίωση. Το άθροισμα των χαμηλών επιδόσεων   ενός   νέου στους τρεις  τομείς: σκέψη-γνώση-άθληση για λίγους ή πολλούς μήνες, συνιστούν χαμηλό επίπεδο απόκτησης δεξιοτήτων και αυτό είναι ίσως πολύ   κακό   για τον ίδιο, για την πορεία στη ζωή του.
Κάθε μονάδα χρόνου, π.χ. κάθε μήνας, μπορεί να είναι μία ανεπανάληπτη μονάδα μέτρησης της βελτίωσης της γνώσης, της σκέψης και της άθλησης του κάθε νέου. Αυτή η   μετρήσιμη βελτίωση   μπορεί να επιτευχθεί είτε με την αποφασιστική επίδραση καλών και μορφωμένων δασκάλων, είτε με την συστηματική κατεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας, αν πιστεύει αυτή την πορεία για όλους τους νέους, είτε σε τελευταία ανάλυση από τον ίδιο το νέο, θέτοντας   ένα στοίχημα στον εαυτό του και πετυχαίνοντας την υπέρβασή του. Eίναι γνωστό σε όλους ότι ένα μεγάλο τμήμα Ελληνόπουλων ακολουθεί εντατικότατο πρόγραμμα και πετυχαίνει διακρίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό μέσα από πολύ σκληρή και αδιάκοπη προσπάθεια.
Η διαρκής ενθάρρυνση στην πνευματική και σωματική ανέλιξη του νέου μπορεί να τον οδηγήσει σε μεγάλη   και   πολύ   μεγάλη   πρόοδο,   σημαντικό   κεκτημένο    γι’ αυτόν και για όλους μας. Το διαρκές ζητούμενο είναι «Κανένα Ελληνόπουλο χωρίς μόρφωση. Κανένα Ελληνόπουλο χωρίς άθληση».   Αυτό πρέπει να είναι το προοδευτικό μήνυμα για κάθε υπουργό παιδείας. Ας επαναλάβουμε ότι η βαθμιαία   «μετάλλαξη» θα   επιτευχθεί   με   τη  συζήτηση,   με  την  παρώθηση, με   ένα  αποτελεσματικό  πρόγραμμα   και    με  την      βαθμιαία   αυτοσυνείδηση  του ίδιου   για    την   αξία   αυτής   της  προσπάθειας.   Σωστοί   γονείς   και   εκπαιδευτικοί, όπως επίσης  και   τα  ΜΜΕ   με   κατάλληλα   προγράμματα,  μπορούν να επηρεάσουν και να κατευθύνουν αποτελεσματικά τους νέους ώστε οι τελευταίοι  να υιοθετήσουν δομές αυτοπειθαρχίας και αυτοπραγμάτωσης και να τις κάνουν τρόπο ζωής.   Χρειαζόμαστε μια   νέα   κοινωνική αντίληψη   για  την   πρόοδο   όλων των  Ελληνόπουλων  που   να   αντιστρατεύεται   την   εξίσωση   προς   τα   κάτω η οποία οδηγεί   στην  πορεία   μέσα   στο   βάλτο. Η   μέγιστη   ικανοποίηση του ατόμου κυοφορείται   στην δυνητική  εξίσωση προς τα πάνω, στην διαρκή Υπέρβαση, όχι στην τεμπελιά. Άλλα κράτη με τα οποία συμπορευόμαστε είναι πολύ οργανωμένα, πολύ προηγμένα τεχνολογικά, έχουν   στα   σχολεία   τους   δομές πειθαρχίας και ελέγχου στις οποίες   εμείς υπολειπόμαστε. «Δεν περισσεύει» κανένα Ελληνόπουλο στη μεγάλη μας πορεία προς την εθνική «διάσωση». Οι σωστοί δάσκαλοι-παιδαγωγοί, σε συνεργασία με τους γονείς ας δώσουν ένα πλήρες πρόγραμμα μελέτης και άθλησης σε κάθε Ελληνόπουλο, ώστε να αποκτήσει, βαθμιαία, σωματική αντοχή και πνευματική υπέρβαση και να μετατρέψει τις κρυμμένες του δυνατότητες σε ικανότητες! Αυτή ακριβώς η βαθμιαία αυτοβελτίωσή του θα του παρέχει διαρκή ψυχική ενέργεια κι έτσι θα δυναμώνει την άμυνά του απέναντι στα ναρκωτικά και την παρακμή. Με τις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές θεωρίες, η όλη εκπαιδευτική διαδικασία πρέπει και μπορεί να είναι δημιουργική, με κατάλληλο πρόγραμμα, χωρίς άγχος και με μετρήσιμα αποτελέσματα.
«Άμες δε γ΄ εσόμεθα πολλώ κάρονες» (και εμείς θα γίνουμε πολύ καλύτεροί σας) έλεγαν οι νέοι Λακεδαίμονες και γυμνάζονταν αδιάκοπα και πολύ σκληρά! Οι δε Αθηναίοι μετά από 11 χρόνια σκληρής εκπαίδευσης, αρχίζοντας από 7 ετών, στα 18 τους ήταν λαμπροί νέοι, μορφωμένοι, γυμνασμένοι, καλοί κ’ αγαθοί, τηρούντες το μέτρο σε όλες τους τις πράξεις, «στη   σωστή   θέση   ανάμεσα   στους   θεούς   και   στα   ζώα»(κατά   τον   ΦΡΑΝΣΟΥΑ   ΣΑΤΕΛΕ).  Λαμπροί νέοι του 4ου και 5ου π.Χ. αι. που σαν πολίτες δημιούργησαν λαμπρό πολιτισμό, σημαντικότατο σημείο αναφοράς του παγκόσμιου ανθρώπινου γίγνεσθαι.(3)
1)Ο   μύθος   του   σπηλαίου   του   Πλάτωνα(427-347π.Χ.):    
Ο   μύθος   αυτός   διηγείται   πως   σε   ένα   σπήλαιο,   κάτω   από   τη   γη,   βρίσκονται   αλυσοδεμένοι   μερικοί  άνθρωποι.   Εάν    όμως   κάποιος   από   τους   αλυσοδεμένους   ανθρώπους   του   σπηλαίου   κατορθώσει   να   ανέβει   πάνω   στη   γη   και   κάτω   από   το   φως   του   ήλιου,   θα   καταλάβει   την   πλάνη   στην   οποία   ζούσε  όσο  ήταν   κάτω   από   τη   γη. Οι   σύντροφοί   του   που   εξακολουθούν   να   βρίσκονται   αλυσοδεμένοι   στο   σπήλαιο,   ζουν   βυθισμένοι   μέσα   στις   ψευδαισθήσεις .Κατά   τον  Πλάτωνα,   ο   απελεύθερος   δεσμώτης    είναι   ο   φιλόσοφος. Οι   αλυσοδεμένοι    σύντροφοί   του  είναι  οι  αγράμματοι,   οι   αμόρφωτοι   που   ζουν   μέσα   στο   ψέμα,   χωρίς   να   το   ξέρουν.
2)Οι 2 πρώτες παράγραφοι αναφέροντα στο περιοδικό: Ψυχολογικό σχήμα, 9τος-10τος/1991, άρθρο του σχολικού σύμβουλου Τάσου Βόλτη.                                                             
3)Αυτό το μοντέλο εκπαίδευσης δημιούργησε τους μαχητές του Μαραθώνα (490π.Χ.),τους υπερασπιστές των Θερμοπυλών (480π.Χ.), τους Σαλαμινομάχους (480π.Χ.),τους μαχητές των Πλαταιών (479π.Χ.) και όχι μόνο.

(Άρθρο που δημοσιεύτηκε στην τοπική εφημερίδα της Αγίας Παρασκευής "Ο Σχολιαστής" στις 20/8/2016)
                                                                                                                                                        Στέλιος Μπακούλας
Μαθηματικός-Φροντιστής
                                                                                                      

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

0 σχόλια

ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ TV

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Το 1992 το φροντιστήριό μας ξεκίνησε να εκδίδει την εφημερίδα ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ και η έκδοσή της συνεχίστηκε μέχρι το 2010. Σήμερα, σχεδιάσαμε την αναβίωσή της σε ηλεκτρονική μορφή διατηρώντας το μορφωτικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενό της. Το φροντιστήριό μας, μέσω της ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗΣ σας προσφέρει άρθρα σύγχρονου προβληματισμού και ενημέρωσης σε θέματα που αφορούν την εκπαίδευση, τις επιστήμες, το περιβάλλον και τον αθλητισμό.

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ