Ζητάμε τη βέλτιστη προσπάθεια του μαθητή ή έναν καλό βαθμό;

12:32 π.μ.nikos bakoulas




«Tον 5ο π.Χ. αιώνα είχαν τελείως καταρρεύσει οι περισσότεροι παραδοσιακοί θεσμοί της Κίνας με συνέπεια, κατά τον Κομφούκιο, να χάσουν πια το ουσιαστικό τους νόημα οι τίτλοι, οι  ηθικές αρχές, οι θεσμοί, οι θυσίες και οι εθιμοτυπικοί κανόνες.
Γι’ αυτό απάντησε ο Κομφούκιος όταν ο μαθητής του,Tzu Lu, τον ρώτησε τι θα έκανε πρώτα απ΄ όλα αν ο άρχοντας του ανέθετε τη διακυβέρνηση της χώρας: Θα άρχιζα από την αποκατάσταση των όρων. Ο Tzu Lu αποκρίθηκε: Μήπως δεν άκουσα καλά, δάσκαλε; Γιατί ασφαλώς όσα μου είπες δεν έχουν καμιά σχέση με το ερώτημά μου. Ο Κομφούκιος απάντησε :Πόσο αμόρφωτος είσαι!... Όσο οι «όροι» δεν αποκαθίστανται, η γλώσσα δε θα ανταποκρίνεται  στα πράγματα και όσο συμβαίνει αυτό, τίποτε δε μπορεί να επιτευχθεί .Δεν θα ακμάσουν οι επιστήμες, η γνώση, οι τελετές και η μουσική, ούτε και οι ποινές θα είναι δίκαιες. » (1)
Εδώ ο Κομφούκιος, τον 5ο π.Χ. αιώνα, μιλάει για το σημαίνον και το σημαινόμενο των λέξεων και συγκεκριμένα για την σκόπιμη στρέβλωση του σημαινόμενου.
Η σκόπιμη παραποίηση των όρων, των εννοιών ή η άγνοιά τους εμποδίζει την κοινωνία να αντιληφθεί την πραγματικότητα και  οδηγεί τους  ανθρώπους στην αποτυχία.
Αυτό το θέμα αφορά και μας τους εκπαιδευτικούς σε σχέση με τη γνώση, την πρόοδο, την επίδοση ενός μαθητή μας και με το πρόγραμμα που ακολουθεί. Υπάρχει, στην περίπτωσή μας, ένας τρόπος αξιολόγησής τους , ο βαθμός του δασκάλου του σχολείου, ο οποίος βαθμός είναι σίγουρα ένα καλό δεδομένο για την εκτίμηση της προόδου του μαθητή. Λογικό και επιβεβλημένο είναι να περιέχει την ενθάρρυνση, την αναγνώριση της προσπάθειας, την δικαίωση και το ψυχολογικό στήριγμά του.
Πέρα από αυτό όμως εμείς έχουμε την υποχρέωση να υποδείξουμε τρόπους με τους οποίους  ο μαθητής  θα αυξήσει την προσπάθειά του, την αντοχή του, την αγωνιστικότητά του προς την σκέψη και τη στέρεα γνώση του.  
Με τη διαρκή ενθάρρυνση, με τον διαρκή έλεγχο της αποκτημένης γνώσης, με την συνεχή επιδοκιμασία της προσπάθειάς του από τους δασκάλους του, ο μαθητής μπορεί να πετύχει την μικρή ή την μεγάλη αυτοβελτίωσή   του  και αυτό  θα αποτελέσει βαθμιαία σημαντικό κίνητρο προόδου.
Έτσι μέρα με τη μέρα θα συνειδητοποιεί την μετάλλαξή του στον τομέα της πνευματικής αναζήτησης και κατάκτησης, θα γίνεται πιο σίγουρος για τον εαυτό του και θα προσπαθεί περισσότερο. Η μετασχηματίζουσα μάθηση θα έχει κάνει το θαύμα της. Όταν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ή  από μόνος του έχει πετύχει πολύ υψηλό επίπεδο, χωρίς άγχος και υπερβολή, του ευχόμαστε μόνο να διατηρήσει το «αγαθό του», να συνεχίσει το πρόγραμμά του.
Καραδοκεί όμως για πολλά παιδιά το «σύνδρομο της Βαβέλ»! Πολλά μηνύματα μεταδιδόμενα από πολλές πηγές, από πολλά μέσα, τυχαίας έμπνευσης, κρίσιμου περιεχομένου, επικίνδυνης σκοπιμότητας μπορούν να παγιδεύσουν τους νέους σε ατραπούς ελάχιστης ή μηδενικής ψυχικής ενέργειας και ενθάρρυνσης!
Η παγίδευσή τους  προς αυτή την πορεία απομακρύνει την πιθανότητα προς την αυτοανακάλυψη και τη δημιουργία.
Η αποκατάσταση των όρων που έλεγε ο Κομφούκιος σε αυτή την περίπτωση είναι μάλλον ακατόρθωτη.
Έχουμε πολλές περιπτώσεις μαθητών που ακολουθούν ένα πρόγραμμα με λίγο και λάθος διάβασμα, που ασχολούνται πολλές ώρες με τον Η/Υ ή το facebook και έτσι δεν μπορούν να αποκτήσουν στέρεη και χρήσιμη γνώση και μάλιστα σε πολύ κρίσιμη ηλικία. Έτσι χάνουν την ευκαιρία να μετατρέψουν τις μεγάλες δυνατότητες που έχουν σε ικανότητες. Ίσως και μόνος του ο μαθητής, ίσως με τη βοήθεια άλλων πρέπει να αναζητήσει το στοχασμό μέσα από  βαθμιαία προσπάθεια, μέσα από βαθμιαία αύξηση της αγωνιστικότητάς του ή και μέσα από τον αθλητισμό, όπου τα αποτελέσματα είναι άμεσα και πολλές φορές θεαματικά. Η αυτοπειθαρχία του παράλληλα με την επίδραση των δασκάλων του για μελέτη με ένα επαρκές και αποτελεσματικό πρόγραμμα μπορεί να αποφέρουν σημαντικό αποτέλεσμα για το μέλλον του.
Η διαφορική αυτοβελτίωση του κάθε μαθητή σε συνάρτηση με το χρόνο  αποτελεί το κρυμμένο μυστικό της προόδου του, την αναδραστική επίδραση – ενθάρρυνση για το καλύτερο.
Αυτό πρέπει να πρεσβεύουμε και να επιθυμούμε για τον κάθε μαθητή μας, ώστε να έχουμε ένα υγιές και σκεπτόμενο σύνολο Ελλήνων, που θα έχουν πλήρη συνείδηση του ‘’τι είχαμε, τι έχουμε και τι μας πρέπει» όπως έγραψε ο ποιητής Δροσύνης.
(1). «ΙΣΤΟΡΙΑ  ΤΗΣ  ΚΙΝΕΖΙΚΗΣ  ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ» σελ.198 1ος τόμος
ΔΗΜ.  ΒΕΛΙΣΣΑΡΟΠΟΥΛΟΥ    ΕΚΔΟΣΕΙΣ   «ΔΩΔΩΝΗ».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

0 σχόλια

ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ TV

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Το 1992 το φροντιστήριό μας ξεκίνησε να εκδίδει την εφημερίδα ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ και η έκδοσή της συνεχίστηκε μέχρι το 2010. Σήμερα, σχεδιάσαμε την αναβίωσή της σε ηλεκτρονική μορφή διατηρώντας το μορφωτικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενό της. Το φροντιστήριό μας, μέσω της ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗΣ σας προσφέρει άρθρα σύγχρονου προβληματισμού και ενημέρωσης σε θέματα που αφορούν την εκπαίδευση, τις επιστήμες, το περιβάλλον και τον αθλητισμό.

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ