Διάβασμα και αθλητισμός: η ταυτότητα του νέου

2:33 μ.μ.nikos bakoulas

 Στο βιβλίο «Μνημειακή Τοπογραφία της Αρχαίας Αθήνας» του Α. Μαστραπά από τις εκδόσεις Καρδαμίτσα, εκτός των άλλων, εντοπίζουμε αναφορές στους χώρους άθλησης των νέων της Αθήνας κατά τον 5ο και 4ο αιώνα π. Χ.


Ειδικότερα, περιγράφονται ως εξής:

1.      Τα γυμνάσια ήταν οι μεγάλοι χώροι άθλησης για τον δρόμο, το ακόντιο, το άλμα κ.ά. και οι βοηθητικοί χώροι, οι οποίοι ήταν στεγασμένοι και λειτουργούσαν ως αίθουσες ακροάσεων για την πνευματική εξάσκηση των εφήβων.

2.      Οι παλαίστρες ήταν κτίσματα μικρότερων διαστάσεων, παρεμφερή με τα γυμνάσια, πολλές φορές κοντά στα τελευταία, όπου διεξάγονταν τα αγωνίσματα της πάλης, της πυγμής και του παγκρατίου.

Σ’ αυτούς τους χώρους οι νέοι ηλικίας από 7 έως 18 ετών γυμνάζονταν και μορφώνονταν από το πρωί έως το βράδυ. Σ’ αυτούς τους χώρους διαμορφώθηκε και καθιερώθηκε η αντίληψη «νους υγιής εν σώματι υγιεί», καθώς και το πρότυπο του «καλού καγαθού» πολίτη.

Σ’ αυτό το καλούπι μεγάλωσε και μεγαλούργησε ο Περικλής του Ξανθίππου ο «Χολαργεύς» (495-429 π. Χ.). Αυτό το θαυμάσιο παιδαγωγικό μοντέλο είναι γνωστό όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και παγκοσμίως.

Σ’ αυτούς τους χώρους μεγάλωναν οι νέοι με πειθαρχία, με προσπάθεια, με μέτρο και αρμονία. Ακολουθούσαν αδιάλειπτα επίμονο και επίπονο πρόγραμμα στους τομείς της σκέψης, της γνώσης και της άθλησης, χωρίς διακοπές, χωρίς σαββατοκύριακα. Μετά από ένα τέτοιο εντατικότατο πρόγραμμα, όταν γίνονταν 18 ετών, ήταν πλέον έτοιμοι να βοηθήσουν την Αθήνα, την πατρίδα τους.

Στην εποχή μας, υπάρχουν αξιόλογοι νέοι με σωστή σκέψη και ευρεία γνώση, που είναι περιζήτητοι και στα ξένα πανεπιστήμια. Θα πρέπει, όμως, να καταγράφουμε και να προβάλλουμε με κάθε τρόπο τις κλίσεις, τις προσπάθειες και τις επιδόσεις τους, πνευματικές και αθλητικές.

Σε τοπικό επίπεδο, μέσα από τον Τύπο και όχι μόνο, να περιγράφεται η σημαντική πνευματική προσπάθεια αυτών των παιδιών και των δασκάλων τους, που σε πολλές περιπτώσεις προσφέρουν πολλά και συμπάσχουν μαζί τους. Όλοι αυτοί κάνουν τη διαφορά. Έτσι, εμπλουτίζεται το κοινωνικό σύνολο από τη δυναμική της δημιουργίας, της συνέπειας, της προόδου σε αντιδιαστολή προς την απάτη, τον καιροσκοπισμό, την οπισθοδρόμηση που καλλιεργείται από μια μειονότητα ανθρώπων.

Ο κάθε γυμναστής μπορεί να εμπνεύσει και να βελτιώσει τον κάθε μαθητή μέσα στους εννέα μήνες της συνεργασίας τους και μάλιστα με θεαματικά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Περίπου το ίδιο μπορεί να επιτύχει κι ο καλός μαθηματικός ή ο καλός φιλόλογος ή άλλος καθηγητής, όμως αρκετά πιο δύσκολα, πιο επίπονα. Όλοι αυτοί θα πρέπει να προβάλλονται, να αξιολογούνται, να γίνονται πρότυπα προς μίμηση.

Με διττή επίμονη παρέμβαση, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια του δημοτικού και του γυμνασίου, στην πνευματική κυρίως αλλά και στη σωματική εξέλιξη των μαθητών, θα δημιουργήσουμε ένα σύνολο νέων ανθρώπων με μεγάλη άμυνα απέναντι στους κινδύνους που καραδοκούν, ταυτόχρονα μυημένους καθώς και τη δυναμική της μεγάλης προσπάθειας.

Η υλοποίηση αυτού του φιλόδοξου σχεδίου βρίσκεται στα χέρια των δασκάλων, των φωτισμένων δασκάλων, των γονιών και ίσως όλων των σκεπτόμενων ανθρώπων του κοινωνικού περιβάλλοντος.

Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργηθεί ένα πρότυπο μοντέλο διαπαιδαγώγησης, το οποίο θα προβληθεί επαρκώς και θα βρει κι άλλους θιασώτες, σε άλλους δήμους, που θα θελήσουν να το εφαρμόσουν. Το αποτέλεσμα, μακροπρόθεσμα, θα είναι μια δυνατή Ελλάδα.

Ο χολαργιώτης Γιάννης Δρυμωνάκος το 2012 κατέκτησε στο πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα της Ουγγαρίας δύο χάλκινα μετάλλια στην κολύμβηση! Στο σκάκι οι ομάδες της περιοχής ξεχωρίζουν κάθε χρόνο!

Τα λύκεια της Αγίας Παρασκευής, Χολαργού και Παπάγου διακρίνονται σε ποσοστά επιτυχίας στα Α.Ε.Ι. και τα Τ.Ε.Ι. κάθε χρόνο πανελλαδικά.

Με καλό πρόγραμμα και καλή προσπάθεια, με σκέψη και γνώση οι μαθητές μετατρέπουν μέρα με τη μέρα, τις δυνατότητές τους σε ικανότητες. Βιώνουν αυτήν τη χαρά της αυτοβελτίωσης. Αποκαλύπτουν αυτήν τη δυναμική της ανθρώπινης ύπαρξης. Κατά τον Πλάτωνα είναι «οι απελεύθεροι δεσμώτες που ανεβαίνουν από το σπήλαιο πάνω στη γη και τον ήλιο».

«Κανένας νέος αγράμματος», «κανένας νέος αγύμναστος» θα πρέπει να είναι το ζητούμενο. Να ενδυναμώσουμε, με κάθε τρόπο, τον σχολικό αθλητισμό και μέσα απ’ αυτόν ν’ αναπτυχθούν ισχυροί δεσμοί φιλίας μεταξύ των νέων συναγωνιστών, τόσο στο παρόν, όσο και στο μέλλον. Η ισχυρή φιλία τους θα αποτελεί αναμφισβήτητα σημαντικό στήριγμα στη ζωή τους.

Να βοηθήσουμε τα παιδιά να αφήσουν τους καναπέδες, την επιζήμια χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, την τηλεόραση… και να ζητήσουν το φως του Πλάτωνα, τον μετασχηματισμό και την αυτοβελτίωσή τους. Έτσι, θα τους επηρεάσουμε, ώστε να πάψουν να «είναι αλυσοδεμένοι μέσα στο σπήλαιο χωρίς να το ξέρουν. Να πιστέψουν αρχικά στην προσπάθεια, λίγο, πολύ, πάρα πολύ και βαθμιαία να πιστέψουν στον εαυτό τους, στη χρησιμότητά τους στην Ελλάδα σαν πολίτες με σημαντικά προσόντα και αγάπη για την πατρίδα τους.


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

0 σχόλια

ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ TV

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Το 1992 το φροντιστήριό μας ξεκίνησε να εκδίδει την εφημερίδα ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ και η έκδοσή της συνεχίστηκε μέχρι το 2010. Σήμερα, σχεδιάσαμε την αναβίωσή της σε ηλεκτρονική μορφή διατηρώντας το μορφωτικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενό της. Το φροντιστήριό μας, μέσω της ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗΣ σας προσφέρει άρθρα σύγχρονου προβληματισμού και ενημέρωσης σε θέματα που αφορούν την εκπαίδευση, τις επιστήμες, το περιβάλλον και τον αθλητισμό.

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ