Προσπάθεια των νέων: Η μεγάλη πορεία για αυτοπειθαρχία και πρόοδο

4:18 μ.μ.nikos bakoulas


Όπως γνωρίζουμε, κατά τον 5ο αιώνα π. Χ. στην Αρχαία Αθήνα, οι νέοι από την ηλικία των 7 έως 18 ετών, πριν από την ανατολή και μέχρι τη δύση του ηλίου, φοιτούσαν στα σχολεία (γυμναστήρια) όπου διδάσκονταν γραφή και ανάγνωση, μουσική και γυμναστική. Απ’ αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα της ολοήμερης απασχόλησης προέκυψαν οι μεγάλοι σοφοί, οι θεατρικοί συγγραφείς, οι ιστορικοί, οι καλλιτέχνες που επηρέασαν καθοριστικά τον ανθρώπινο πολιτισμό.
Στις μέρες μας, ένα μεγάλο ποσοστό των νέων καταβάλλει σημαντικότατη προσπάθεια στον τομέα της μόρφωσης, θέτει υψηλούς στόχους και τους υπηρετεί με συνέπεια, υποβαλλόμενο σε χίλιες μύριες στερήσεις και δοκιμασίες.
Μέσα απ’ αυτή την προσπάθεια που καταβάλλουν οι μαθητές, αναπτύσσεται συχνά, μια δυναμική επικοινωνιακή σχέση, σε επίπεδο σκέψης και γνώσης, μεταξύ των γονέων και των εκπαιδευτικών. Και επειδή η έννοια του φιλότιμου είναι κύριο γνώρισμα της φιλοσοφίας των Ελλήνων, αυτοί οι μαθητές, καθώς έχουν μετατρέψει το «πρέπει» σε δικό τους «θέλω», μελετούν και προοδεύουν.
Με προγραμματισμένη προσπάθεια και διαρκή ενθάρρυνση και αναγνώριση από τους καθοδηγητές τους, πετυχαίνουν μικρούς στόχους και συγκεκριμένο αποτέλεσμα, δημιουργούν αξιόλογο έργο. Αυτή η δημιουργία με την ταξινόμηση της σκέψης και τη συνολική διανοητική αυτοπειθαρχία σχετίζεται με το μυστήριο της ανθρώπινης ύπαρξης, με τη θεαματική πνευματική βελτίωση!
Η αρχική ικανοποίηση αυξάνει την αγωνιστικότητά τους κι αυτό λειτουργεί αναδραστικά στους μικρούς δημιουργούς που μετατρέπουν τις δυνατότητές τους σε ικανότητες, συνειδητοποιώντας τη δύναμη, την αξία τους και το μεγαλείο που κρύβουν μέσα τους. 
Σήμερα, πολλά παιδιά στην Ελλάδα γνωρίζουν μία ή δυο ξένες γλώσσες, ασχολούνται συστηματικά με τη μουσική, τον χορό, ή τον αθλητισμό και ταυτόχρονα παρουσιάζουν μεγάλη συνέπεια στις υποχρεώσεις τους απέναντι στο σχολείο και το φροντιστήριο. Αυτά τα παιδιά θα αποτελέσουν τον αξιόλογο παραγωγικό και ανταγωνιστικό ιστό της χώρας μας στην Ευρώπη του αύριο.
Ειδικότερα, μέσω της ενασχόλησής τους και με τον αθλητισμό βοηθιούνται σημαντικά στον τομέα της αυτοανακάλυψης, καθώς με λίγη προσπάθεια έχουν θεαματικά αποτελέσματα στη διαμόρφωση του σώματός τους, στην αίσθηση της δύναμης και της ευεξίας. Κι αυτό επιτυγχάνεται με λιγότερη ψυχική ενέργεια απ’ ό, τι απαιτείται στον χώρο της μελέτης και της γνώσης. Ωστόσο, κοινό ισχυρό στοιχείο αποτελεί η αίσθηση της δημιουργίας μέσα από την προσπάθεια.
Επιπλέον, όταν συμμετέχουν σε ομαδικά αθλήματα, μαθαίνουν να ζουν και να αναπτύσσονται μέσα στην ομάδα, δημιουργούν διαπροσωπικές σχέσεις, οι οποίες όχι μόνον αποτελούν μέσο αυτοπεποίθησης στο παρόν, αλλά συχνά, σημείο αναφοράς σε όλη τη μετέπειτα ζωή τους.
Αυτοί λοιπόν, οι νέοι μαθαίνουν να οργανώνουν τον χρόνο τους, να προσπαθούν με συνέπεια και συνέχεια, πετυχαίνοντας τις στοιχειώδεις αυτοπραγματώσεις που αθροιστικά υπολογιζόμενες έχουν ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωσή τους σε αξιόλογες προσωπικότητες από μικρή ηλικία. Το ολοκλήρωμα της διαφορικής αυτοβελτίωσής τους σε χώρο ν κλίσεων, συναρτήσει του χρόνου αποτελεί το είναι τους στον χρόνο αυτόν.
Οι σωστοί γονείς και δάσκαλοι μπορούν να μυήσουν τους νέους σ’ αυτόν τον χώρο της ουσιαστικής προσπάθειας και δημιουργίας με το γνήσιο ενδιαφέρον τους, τη γνώση και το παράδειγμά τους. Αυτή η προσπάθεια είναι πράγματι ιερή, γιατί σχετίζεται με την καθοδήγηση του νου και της ψυχής των νέων, ώστε οι τελευταίοι να επιτύχουν υψηλά επίπεδα ισορροπίας στο παρόν και το μέλλον.
Μέσα από τον ωραίο τους αγώνα γίνονται ηθικά πρότυπα που σέβονται τους γραπτούς και άγραφους νόμους, έντιμοι και συνεπείς πολίτες, μονάδες που συντελούν στην ομαλή ανθρώπινη συμβίωση και επικοινωνία. Δεν καταντούν καιροσκόποι ή αλαζόνες. Ο δρόμος της γνώσης και της δράσης είναι η ιερά οδός προς την αυτοανακάλυψη και την πρόοδο.
Χωρίς προσπάθεια και σκέψη είναι πολύ δύσκολη η προσαρμογή των νέων στις απαιτήσεις του σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος. Χωρίς γνωστικά εφόδια δεν μπορούν να κατανοήσουν και να ταξινομήσουν τα τεκταινόμενα γύρω τους, δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της ζωής, δεν πιστεύουν στον εαυτό τους, δεν αποφεύγουν μακροπρόθεσμα τη νεύρωση.
Για διάφορους λόγους που σχετίζονται κυρίως με την προσβολή, την αποθάρρυνση ή τη μείωση από το περιβάλλον τους, αντί να αναπτύξουν δραστηριότητες και πρωτοβουλίες, συχνά αναπτύσσουν μηχανισμούς άμυνας, εσωστρέφειας ή επιθετικότητας. Τότε, ίσως μόνον ικανοί ειδικοί, ψυχολόγοι και εκπαιδευτικοί μπορούν να αντιστρέψουν την ψυχολογία τους και να επαναφέρουν την ενεργητικότητά τους. Χωρίς τη χαρά της προσπάθειας και της δημιουργίας είναι πιθανή η πορεία προς τα ναρκωτικά, το αλκοόλ, η ροπή σε κάθε μορφή παραβατικότητας, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την ψευδαίσθηση της δύναμης που οδηγεί στον φαύλο κύκλο της παρακμής.
Είναι αναγκαίο, λοιπόν, όλοι οι νέοι μέσα από το σύγχρονο σχολείο, με την άμεση παρέμβαση και τον προγραμματισμό της πολιτείας να αναζητήσουν την ισορροπία και τη δύναμή τους στην οργανωμένη σκέψη και γνώση, στην οργανωμένη άθληση, στη συστηματική προσπάθεια.
Να μην υπάρχει ούτε ένας νέος σήμερα που να μένει αμόρφωτος, αδρανής, τη στιγμή που μπορεί να απασχοληθεί σε πολλούς τομείς αξιοποιώντας παραγωγικά τον χρόνο του.

Να αυξηθεί βαθμιαία το επίπεδο πνευματικής και σωματικής αντοχής, να περάσει στη δράση της δυνητικής αυτοπραγμάτωσης όπου ακριβώς ενυπάρχει και η δικαίωσή του σαν ανθρώπινη ύπαρξη κατά τον Αμερικανό ψυχολόγο Abraham Harold Maslow (1908-1970). 

Στέλιος Μπακούλας-Μαθηματικός

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

0 σχόλια

ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ TV

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΕΜΑΣ

Το 1992 το φροντιστήριό μας ξεκίνησε να εκδίδει την εφημερίδα ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ και η έκδοσή της συνεχίστηκε μέχρι το 2010. Σήμερα, σχεδιάσαμε την αναβίωσή της σε ηλεκτρονική μορφή διατηρώντας το μορφωτικό και εκπαιδευτικό περιεχόμενό της. Το φροντιστήριό μας, μέσω της ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗΣ σας προσφέρει άρθρα σύγχρονου προβληματισμού και ενημέρωσης σε θέματα που αφορούν την εκπαίδευση, τις επιστήμες, το περιβάλλον και τον αθλητισμό.

ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ